Mi az a DRIFT?

 

A drift, vagy driftelés (szabad fordításban: csúsztatás, sodródás) a jármű kontrollált tapadásvesztését jelenti. Csak azt nevezzük driftelésnek, ami tudatos mozgást feltételez. A cél hogy a járműved a megadott íven, a legnagyobb szögben egy métert se haladjon a szokásos módján, tehát egyenesen.

 

Drift autósport meghatározása:

 

A sportág maga nagyon hasonló a műkorcsolyához, itt sem az idő és a sebesség számít, hanem a stílus és a bírók által ismert módszerek tökéletes kivitelezése. A drift lényege, hogy az autó hátulját a túlkormányozottságból fakadó kitörésekor a kanyarban csúszásban kell tartani anélkül, hogy az autó megtapadjon. Ahhoz, hogy a csúszást minél tovább fenntartsuk, tökéletes kormányzásra és gázpedálkezelésre van szükség. A drift tehát kifejezetten a hátsó kerékmeghajtású autók és azok pilótáinak művészete.

 

Történelme:

 

A drift gyökerét Japánban találhatjuk meg. Az 1960-as években itt rendezték meg először az akkoriban divatos, úgynevezett "touge" illegális hegyi versenyeket. A touge versenyzők vagy más nevükön a "Rolling Zoku"-k egyetlen célja, hogy minél rövidebb idő alatt teljesítsék a hegyi út két kijelölt pontja közötti távot. Néhányan közülük a jobb idő kedvéért a rallye-ból ellesett kanyarvételi technikákat alkalmazták, ebből nőtte ki magát később a drift. Maga a sportág az 1980-as évek utcai japán autóőrültek (underground street) körének köszönhető, akik hátsókerekes tuningolt autóikban rejlő lehetőségek kihasználását már nem tartották biztonságosnak a közutakon. Egy kisebb csoport épp ezért elhatározta, hogy versenypályán próbálja ki tudása legjavát. Számításuk bejött, mert számos fanatikus követte példájukat, így gyorsan kialakulhatott az amatőr drift. Ahhoz, hogy az új sportág nagy hódítása elkezdődjön Daijiro Inada (ejtsd: didzséró inádá) autófanatikus "D1 GP" látomására volt szükség. Az Option magazin és a Tokyo Auto Salon alapítója hitt abban, hogy a sportágban számos lehetőség rejlik még, és nem állhat meg ezen az amatőr szinten. Épp ezért felkereste jóbarátját Keiichi Tsuchiya-át (ejtsd: kejcsi cucsia) aki ebben az időben profi JGTC bajnok volt (Japan Grand Touring Car Championship.) A drift számára már nem volt ismeretlen, így közös erővel és a hírnév segítségével 2001-ben megalapították a profi drift ligát, azaz a D1 Grand Prix Series-t, mely jelenleg a világ legrangosabb bajnoksága. Európában a sportág 2004-ben bontogatta szárnyait főként Nagy Britániában és a Benelux térségben. A legtöbb nyugati ország a jó példát követve hasonló módon honosította meg az új őrületet kisebb-nagyobb sikerrel. Az Egyesült Királyságban még D1 futamokat is rendeztek 2006-ban, azonban az autósport rajongói kevés számmal látogatták a futamokat, így a szponzoroknak és a rendezvények szervezőinek sikertelennek bizonyult a D1 évad.

 

Bírálás:

 

A drift bírálása hasonló a freestyle snowboardéhoz. Csakúgy, mint minden sportban, itt is vannak kritériumai a látványnak. A drift verseny kvalifikációból, és ennek eredménye alapján a legjobb 32/16 pilóta egyenes kieséses rendszerben történő küzdelméből áll. Bójákkal és más jól látható tárgyakkal jelölik a pálya (a pontozott szakasz) kezdetét és végét, a kanyarok külső és belső érintési pontjait, és a gyorsító szakaszt.

 

A pontozás szempontjai:

 

A pontozás kritériumai a következők: 1. Ív 2. Sebesség 3. Szög 4. Összkép 

 

Ív: A versenyzőknek az ideális íven kell haladniuk a pályán. A versenyző pontszámát jelentősen rontja, ha nem követi az ideális ívet. Az ideális ív belső érintési, külső érintési, valamint terhelésváltási zónákból áll. A belső ívhez minél közelebb kell tenni az autó orrát, a külső ívet az autó hátsó lökhárítójával kell közelíteni, az átfordításnál pedig az autó irányváltását kell tökéletesen kivitelezni. A pontozásnál az számít, hogy a pilóta az érintési pontokhoz milyen közel tudja terelni az autó orrát, illetve hátsó lökhárítóját, illetve, hogy hogyan kivitelezi a terhelésváltást. 

Nagyon fontos az ív támadásának módja, hogy milyen agresszíven indítja el a pilóta a kanyart. Ha nem elég jó a bemenetel, akkor a versenyző a drift során sűrűn korrigál.

 

Sebesség: A sebességet az egész pontozott szakasz alatt meg kell tartani. A pontozás nagy százalékban a beérkezési sebességen múlik.

 

Szög: Az autó keresztben haladásának szöge, amit a pontozott szakasz alatt végig meg kell tartani. Különösen fontos az első kanyar során bemutatott szög.

 

Összkép: Az energia és a felfokozottság, amit a versenyző a futama alatt sugároz. Egy pilóta beérkezése és a produkciójának kezdete kihat az egész futamára. 

 

Drift autó típusok:

 

A drift sportág feltétele a hátsókerék meghajtás. A legtöbb autó gyári állapota természetesen nem elegendő ahhoz, hogy komoly eredményeket lehessen elérni vele. Főként a futómű átalakítás és a könnyítések a legfontosabbak, de természetesen a motortuning sem elhanyagolható tényező az ütőképesség eléréséhez.

 

Forrás: Wikipedia és saját kiegészítések.